Bart Weijermars is sinds 1 juli 2022 algemeen directeur van GIG.tech, het bedrijf dat met whitesky.cloud flink aan de weg timmert naar democratisering van de cloud. ITchannelPRO spreekt hem over migraties en ambities.
In het verleden was Bart actief bij KPN en T-Mobile, maar die twee bedrijven vullen maar een klein deel van zijn cv. Kennis van de business van telecomoperators, zoals Bart die heeft, is waardevol bij het in de markt zetten van een cloudpropositie voor resellers. Dankzij whitesky.cloud kunnen bedrijven een cloudplatform onder eigen naam in de markt zetten, zonder zich zorgen te maken over het beheer ervan.
Glasheldere lijn
Op heel wat vlakken zijn de cloud- en telecomsector vergelijkbaar. Bart: ”Klanteneigendom is een van de meest beladen onderwerpen in de telecomsector en ook in de wereld van de cloud speelt dat enorm. Wij hebben daar een glasheldere lijn getrokken. whitesky.cloud biedt een cloudplatform met een ecosysteem daaromheen, bestemd voor resellers, bedrijven die softwarediensten ontwikkelen en dergelijke. Die partijen zijn onze klanten en daar houdt het voor ons op. De klant van onze klanten kennen we niet, die kunnen en zullen we dus ook niet benaderen. Het partnerkanaal wegsnijden, is voor ons net zo onwenselijk als onmogelijk.”
Managed cloudplatform
Het cloudplatform waar Bart over spreekt, is een managed dienst. De partner heeft zelf geen omkijken naar de hardware of software. Hij neemt schaalbare capaciteit af om daar zijn eigen dienst op te zetten. Binnen het model van whitesky.cloud is dat mogelijk als private en public cloud. “De partner maakt daar zelf de keuze in en natuurlijk is daarvoor de dienstverlening naar zijn klanten toe doorslaggevend”, zegt Bart. “Het is verder belangrijk te vermelden dat de data altijd in de EU staat op een locatie die de klant zelf kan kiezen.”
De combinatie van een managed cloudplatform en de fysieke locatie van data is iets dat een groeiende groep automatiseringsbedrijven aanspreekt. Zij hebben daarmee immers een aanbod dat ook klantgroepen aanspreekt die voorheen geen cloud kon gebruiken. “De omvang van die groep moet je niet onderschatten”, geeft Bart aan. “Bedrijven die gevoelige data verwerken of gereguleerd zijn, maken nog steeds minder gebruik van de cloud dan andere sectoren. Toch heeft ook voor hen de cloud veel voordelen, denk aan het wegvallen van de investeringen in eigen hardware en de schaalbaarheid. Dienstverleners die dergelijke partijen bedienen, hebben eveneens belang bij een vercloudisering van het aanbod.”
whitesky.cloud is daar voor beide partijen een welkome oplossing. De eindklant heeft zekerheid waar zijn data staat en dat het platform wordt geleverd door zijn vertrouwde IT-dienstverlener. Die dienstverlener, de partner van whitesky.cloud, kan op zijn beurt een platform en capaciteit aanbieden zonder levertijden, een groot goed met de huidige problemen in de supply chain. De partner kan via zijn control panel alles in real time aanpassen. Hij hoeft geen nee te verkopen aan klanten die opeens veel meer compute power of storage nodig hebben.
Migraties
Bart: “We maken het de partner en zijn klanten dus gewoon veel makkelijker. Dat is maar goed ook, want IT-architectuur is al complex genoeg. Die complexiteit komt steeds meer naar voren nu bedrijven voor de vraag staan of ze nog wel moeten investeren in eigen hardware of beter kunnen overstappen naar de cloud. Die bedrijven en hun dienstverleners merken dat er technische lock-ins zijn die migraties naar de cloud moeilijk maken.”
whitesky.cloud ziet dat dit nu meer speelt dan een paar jaar terug. Daarop speelt het in door partners meer ondersteuning te bieden bij migratietrajecten. “Dan zie je ook direct dat het enorm scheelt dat ze migreren naar een managed cloudplatform. Ze hoeven immers geen resources en personeel te voorzien voor dat deel van het traject. Daarvan profiteren hun klanten”, aldus Bart.
Bundels en marge
De praktijk laat verder zien dat er betrekkelijk weinig bedrijven zijn die de hele IT-behoefte op basis van een cloudplatform kunnen invullen. Hybride cloud is toch echt wel de norm. Bart: “Het is logisch dat men gebruikmaakt van meerdere cloudplatformen of cloud met fysieke hardware combineert. Wij zien dat onze partners daar erg voortvarend mee omgaan. Ze breiden het bestaande portfolio, ooit uitsluitend gebaseerd op fysieke hardware, steeds meer uit met cloud-componenten. Het is net als in de telecomsector een proces waarbij interessante bundels worden ontwikkeld om specifieke klantgroepen te bedienen. Voor die bundels geldt dat de eindklant met slechts één partij zakendoet. Dat is zijn dienstverlener die zijn cloud white label bij ons afneemt. Daarmee kan hij een marge realiseren die tot 100 procent beter is dan die van internationale cloudplatformen.”
Ambities
Bij een gesprek over de kracht van een white label cloudplatform hoort natuurlijk ook nog een vraag over de ambities van Bart. “De instroom van nieuwe partners is bemoedigend, maar ik wil een verveelvoudiging realiseren. Meer partners en meer omzet per partner. Wat daarbij nodig is en helpt, is het benoemen van nieuwe use cases, daarom stond ik net al langer stil bij de bundels.”
Meer weten over het aanbod van whitesky.cloud? Neem contact op via info@whitesky.cloud of bel +32 474 201 541.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)